Naar overzicht
  • Slide 0
Van kaftan tot sokoto
Naar alle portretten

Boubou vs. T-shirt en jeans

Veel mensen in de Afrikaanse gemeenschap dragen vandaag een boubou, een traditioneel West-Afrikaans gewaad. Deze enkellange tuniek met wijde open mouwen gaat al mee sinds de 8e eeuw! 'Maar vandaag moet onze traditionele klederdracht opboksen tegen westerse kleren’, vertelt Benedict Mayuku. ‘Daarom proberen we deze bedreigde traditie levendig te houden.’

 

Eeuwenoude geschiedenis

Boubker: ‘Oorspronkelijk is de boubou geïnspireerd op kledij van de adel van het vroeg-islamitische rijk. Ze werd eeuwenlang gedragen door woestijnvolkeren en karavaanhandelaars, zoals Berbers en de Toeareg. Ondertussen is de klederdracht geëvolueerd tot tientallen verschillende kledingstijlen verspreid over West-Afrika. Elke regio heeft zijn typische gewaden. Zo heb je sokoto’s, kaftans, djellaba’s, dashiki’s en agbada’s.’

 

Hoofddeksel, wandelstok en sluier

In Nigeria dragen Yoruba zoals Benedict een agbada, met eigen kleuren en weefpatronen. Aan de kleur en de vorm kan je aflezen uit welke regio iemand afkomstig is en tot welke etnische groep hij of zij behoort. Veel Nigerianen dragen daarbij een hoofddeksel en een wandelstok. ‘In het zuiden van Marokko gaat dit gewaad dan weer gepaard met een gezichtssluier’, zegt Boubker. ‘Dit hebben we geërfd van de Toeareg. Zo’n sluier is best praktisch in de woestijn waar de zon ongenadig brandt en het zand voortdurend in je gezicht opwaait.’

 

Bedreigde traditie

‘Vooral in steden wordt traditionele kledij vandaag vaak verdrongen door westerse kleren, zoals jeans en T-shirts. Zo dreigt een volledige cultuur te verdwijnen als gevolg van globalisering. Terwijl de boubou waardevol erfgoed is dat ik enorm koester. Ik kreeg de traditionele kledij door van mijn voorouders, die het doorkregen van hun voorouders. De kleding draagt daarom een krachtige herinnering met zich mee aan mijn roots waar ik nog altijd heel fier op ben.’

 

Nieuwe trends

Benedict: ‘Ook bij ons merken we die tendens. Traditionele kleding wordt nog wel gedragen bij feesten of ceremonies, maar door de week dragen jongeren eigentijdse westerse kleren. Toch zie je tegelijkertijd ook nieuwe trends, geïnspireerd op onze traditionele kledij. Senegalese naaisters die in Nigeria werken, brengen hun patronen mee en keren terug naar Senegal met Nigeriaanse patronen. Ze nemen stijlkenmerken en patronen van elkaar over en creëren zo nieuwe trends en vernieuwing in de mode.’

 

Sinds enkele jaren zie je steeds meer Afrikaans geïnspireerde couture op de catwalks van Milaan en Parijs. Sommigen hekelen dit als een vorm van ‘modekolonialisme’. Maar voor mij is deze evolutie in de eerste plaats de bevestiging van onze levendige kledingcultuur die zichzelf telkens opnieuw uitvindt, en daarbij ook trouw blijft aan zijn wortels.

- Benedict

 

Van kaftan tot sokoto 1
Van kaftan tot sokoto 2
Van kaftan tot sokoto 3
Van kaftan tot sokoto 4
Van kaftan tot sokoto 5
Van kaftan tot sokoto 6
Van kaftan tot sokoto 7
Van kaftan tot sokoto 8
Van kaftan tot sokoto 9
Van kaftan tot sokoto 10
Van kaftan tot sokoto 11
Van kaftan tot sokoto 12
Van kaftan tot sokoto 13