Naar overzicht
  • Slide 0
Dilbi vzw
Naar alle portretten

Muzikale herinneringen aan een gebroken land

Zangeres-kunstenares Sally Ghanoum verliet Syrië in 2015 om samen met haar man een nieuw leven op te bouwen in Antwerpen. Ze opende Dilbi vzw, een culturele ontmoetingsplek voor kunstenaars en liefhebbers, voornamelijk uit de Syrische diaspora. 'Belangrijk daarbij is ons Dilbi-kinderkoor', vertelt Sally. 'Daarmee houden we onze taal, muziek en poëzie levend. Zo blijven niet alleen wij, maar ook onze volgende generaties in verbinding met de herinnering aan ons moederland.'

 

Onder de dilbi

'De naam verwijst naar een eeuwenoude boom in het zuid-Syrische dorpje Dilbi, een van de weinige plekken waar vluchtelingen tijdens de oorlog hun toevlucht vonden. De plaats staat daarom gekend als ontmoetingsplek voor kunstenaars, muzikanten, dichters en dansers. In de schaduw van de Dilbi-boom vonden happenings plaats waar kunstenaars en performers uit heel Syrië elkaar ontmoetten. ‘Dilbi’ herinnert ons aan die plek, maar ook aan de tijd die voorafging aan de oorlog, toen we nog niet vermoedden welk onheil er op ons pad lag.'

 

Syrische mozaïek

'In Syrië leefden van oudsher verschillende gemeenschappen en culturen door en met mekaar samen. Van Armenen, Turkmenen, Arabieren tot Koerden en van sjiïeten, Alawieten, druzen tot christenen en soennieten. Al die verschillende culturele en religieuze tradities maken deel uit van de Syrische identiteit. Mensen vierden er samen Nowruz, Kerstmis of het Offerfeest, dat ging probleemloos. Maar in de diaspora na de oorlog zijn deze groepen hun eigen weg gegaan. Nu organiseren ze zich in hun eigen gemeenschappen, rond een gedeelde etnische of religieuze identiteit. De mozaïek die we als volk vormden, is helaas uiteengespat.'

 

Positieve boodschap

'Zowat alle grote Arabische cultuursteden zoals Aleppo, Damascus en Baghdad zijn vandaag verwoest. Ons land en onze geschiedenis zijn kapot, onze moederlanden lopen leeg. Meer dan 10 miljoen Syriërs hebben hun thuis verlaten en zijn op de vlucht geslagen, met enkel hun herinneringen als bagage. Die herinneringen zijn het enige wat we nog hebben. Met Dilbi proberen we die herinneringen en dat cultureel erfgoed in leven te houden. Als we dat verloren laten gaan, verliezen we onze wortels. En een boom kan niet zonder wortels. ‘Dilbi’ is dan ook een metafoor voor onze wortels en voor onze trots.'

 

Ik groeide op in een christelijk-orthodoxe familie in Aleppo. Mijn vader was ingenieur en mijn moeder was schilderes en modeontwerpster. Van hen heb ik mijn passie voor kunst en cultuur geërfd. Na het uitbreken van de oorlog in Syrië moesten we op de vlucht. Via verschillende tussenstations ben ik in Antwerpen terechtgekomen.

- Sally Ghanoum

 

Dilbi vzw 1
Dilbi vzw 2
Dilbi vzw 3
Dilbi vzw 4
Dilbi vzw 5
Dilbi vzw 6
Dilbi vzw 7
Dilbi vzw 8
Dilbi vzw 9
Dilbi vzw 10
Dilbi vzw 11
Dilbi vzw 12
Dilbi vzw 13